بیوگرافی دکتر موسی جوان قاضی سابق و وکیل دادگستری
دكتر موسی جوان، فرزند مرحوم شیخ علی مجتهد جوان، در سال 1275 (ش.) در تبریز به دنیا آمد. دوره ابتدایی و متوسطه را در تبریز گذراند و سپس به تهران آمد و در مدرسه عالی سیاسی به تحصیل پرداخت و در سال 1299 (ش) در مدرسه عالی حقوق به ادامه تحصیل مشغول شد و لیسانس گرفت. در سال 1303 (ش.) در كنار تحصیلات عالی، علوم فقهی و دینی را نزد پدر و علمای تبریز فرا گرفت و مدتی در تهران از محضر علمای وقت مانند میرزا مهدی آشتیانی و میرزا طاهر تنكابنی فقیه نصیری، حكمت، فلسفه و منطق آموخت.
پس از پایان دوره تحصیلی در مدرسه عالی حقوق، به فرانسه رفت و موفق به دریافت دكترای حقوق شد. در كنار این تحصیلات، به آموختن زبانهای فرانسه، روسی، عربی، تركی و انگلیسی همت گماشت و بر آنها تسلط یافت.
پس از بازگشت به ایران، به خدمت قضایی دادگستری مشغول شد و عناوینی مانند وكیل عمومی استیناف و بدایت، حاكم بدایت و مستنطق اول تهران را در تصدی داشت.
در سال 1310 (ش.) از خدمت قضایی كناره گیری كرد و تا پایان عمر به وكالت پرداخت. او نیز همانند دو برادر خود، جعفر جوان و محمد جوان (عادل الدوله) از هوش و ذكاوت خدادادی برخوردار بود و از وكلای مشهور زمان خود به شمار می آمد. وی بیشتر به تاریخ و فلسفه علاقهمند بود و اطلاعات وسیعی در این زمینهها و علوم فقهی داشت. پدرش در سنین جوانی (پانزده الگی) به درجه اجتهاد رسید. یكی از فرزندان او به نام پروفسور علی جوان از طراحان پروژههای فضایی ناسا و كاشف لیزرگازی است. دكتر موسی جوان، در زمانی كه كتابهای حقوقی از تعداد انگشتان یك دست كمتر بود، به تالیف اثری حقوقی همت گماشت كه حتی هنوز هم مورد استفاده قرار میگیرد.
اهم آثار تالیفی و تحقیقی دكتر جوان عبارتند از: 1- دوره مبانی علم حقوق (پنج جلدی) 2- حكمت تطبیقی در حقیقت و حس و عقل 3- تاریخ اجتماعی ایران باستان 4- مجموعه مقالات راجع به زرتشت و پاسخ به این سو 5- تفسیر اوستا و ترجمه گاتاها 6- مجموعه قوانین زردتشت یا وندیداد اوستا 7- بطلان قاعده استصحاب 8- رد تصوف و رد حكمه الاشراق
دكتر موسی جوان، در مهرماه 1350 (ش.) دار فانی را وداع كرد. پیكرش در امامزاده عبدالله (س.) در كنار مزار دو برادرش به خاك سپرده شده است.
نقل از کتاب چهرهها در تاریخچه نظام آموزش عالی حقوق و عدلیه نوین، عباس مبارکیان، چاپ اول، انتشارات پیدایش، تابستان ۱۳۷۷
ایشون با وجود هوش و ذکاوتشون تعصب شدید اسلامی داشت و یک مسلمان تندور بود که با فرهنگ ایرانی سر دشمنی داشت خصوصا با زرتشتیان .
با سلام و سپاس از توضیح شما
ای کاش به منشاء اعلام نظر از حیث این که، حاصل تجربیه شخصی شاگردی با استاد و یا مطالعه از منبعی است، نیز اشاره مینمودید.