مطالبه خسارت تأخیر تأدیه بعد از صدور حکم قطعی

نمایش 16 پاسخ رشته ها
  • نویسنده
    نوشته‌ها
    • #85056
      آواتار حقوقی قضاوت آنلاینchangiez
      • مشارکت‌کننده

        با عرض سلام خدمت اساتید معزز

        طرف پرونده ام دادخواستی با خواسته «مطالبه وجه به مبلغ 400 میلیون تومان» به دادگاه تقدیم و نهایتا رای به نفع ایشان صادر و قطعی گردید.

        سوال بنده این است که آیا الان می تواند تحت هر شرایطی از قاضی پرونده چه با دادخواست جدید یا کتبا بخواهد که آن را به نرخ روز محاسبه کند؟

        و آیا قضات می توانند بعد دو سال از تشکیل پرونده، خارج از ستون خواسته عمل کنند؟

        خواسته اش فقط مطالبه وجه بود و دیگری هیچی قید نگردیده بود، نه به نرخ روز نه خسارت تاخیر تادیه.

      • #85200
        وکیل دادگستریعلیرضا مرادی
        • مدیر انجمن

          درود

          1. خواسته نخست طرف دعوای شما رسیدگی و نسبت به آن حکم قطعی صادر شد که به جهت اعتبار امر مختومه هیچ مقامی جزء در حدود مقررات قانونی حق ورود و رسیدگی مجدد به آن را ندارد.

          2.  هر چند علی الاصول مطالبه خسارت تأخیر تأدیه در زمان تقدیم دادخواست اصلی صورت می گیرد اما اگر این درخواست بعد از صدور حکم قطعی نیز به عمل آید فاقد منع قانونی است، به ویژه در مواردی که منشاء آن بعد از حکم مزبور ایجاد شود مانند خسارت ناشی از تأخیر در پرداخت محکوم به نقدی. در پیوند با موضوع تاپیک های «مطالبه خسارت تأخیر تأدیه محکوم به رأی داوری» و همچنین «مطالبه خسارت تأخیر تأدیه محکوم به شهرداری» را مطالعه نمایید.

          بنابراین، در صورت وجود شرایط مقرر در ماده 522 قانون آیین دادرسی مدنی، شخص می تواند نسبت به مطالبه خسارت تأخیر تأدیه تعهدات نقدی اقدام به طرح دعوی نماید. یر این اساس، خواسته اخیر طرف شما، یک خواسته جدید محسوب شده که شعبه مرجوع الیه مکلف است اثباتا یا نفیاً در خصوص آن اعلام نظر کند.

        • #85254
          آواتار حقوقی قضاوت آنلاینchangiez
          • مشارکت‌کننده

            با عرض سلام

            سپاسگذارم جناب آقای مرادی

            ای کاش دادرس محترم معنی اعتبار امر مختوم رو میدونست، چون جلسه اول که به ایشان گفتم پرونده بدوی که خلع ید بود و حکم به نفع من و طرف پرونده هم که نه اعتراض نه صحبت پول، اینم (یعنی پرونده مطالبه وجه) که همون موضوع هستش و اونم که رسیدگی شده، برگشت بمن گفت این چرت و پرتارو از کجا میاری که اعتبار امر فلان فلان شده، این دقیقا عین جمله ایشان بود.

            متاسفانه الان خونه من بیچاره است که توسط دادگستری بفروش میره. خداوند متعال از باعث و بانیش نگذره.

            بعضی از دوستان فرموده جنابعالی رو تایید کردند که به دادسرای کارکنان دولت شکایت کنم، منم اینکارو کردم، نمیدونم آیا تا روشن شدن قضیه جلوی اجرای حکم گرفته میشه یا نه؟

            با تشکر فراوان و خداوند متعال به جنابعالی سلامتی و طول عمر عطا فرماید.

          • #85306
            آواتار حقوقی قضاوت آنلاینchangiez
            • مشارکت‌کننده

              با عرض سلام و آرزوی سلامتی برای شما

              در حقیقت داستان به این شکل است که، بنده ملکی دارم که از ابتدا بنام بنده با سند شش دانگ رسمی است، از سال 62 برادران و خواهران در آن با هم بودیم متاسفانه کنار نمی اومدند و هر روز با خانواده ام درگیر بودند تا که به ستوه آمدم و گفتم می فروشم به شما اقارب هستید چه کار کنم، لذا (سال 95) با مادرم رفتیم به بنگاه قولنامه کردیم به 400 میلیون و بنگاهی نوشت.

              به مادرم گفتم حالا وقت پوله، گفت ندارم بریم خانه. آمدیم خانه همه برادران و خواهرام بودند باز هم پولی در کار نبود گفتند چند روز دیگر. در حقیقت دنبال این بودند تا من ولکن این ملک بشم.

              گفتم چون در قولنامه پول نوشته، باید اقاله کنیم. همانجا با حضور همه اقاله را پشت قولنامه نوشتم و مادرم بعنوان خریدار و دو برادرم بعنوان شاهد امضا و انگشت کردند ، بالاخره پول ندادند تا اینکه مجبور شدم خلع ید بگیرم.

              دادرس پرونده گفت پول گرفتی، گفتم نه به همان کیفیتی که داده پس گرفته ، ایشان حکم به نفع من صادر نمودند و مادر و برادران در خلع ید هیچگونه اعتراضی به قولنامه اقاله و یا اینکه پول داده ایم نکردن، خلع ید به نفع بنده اجرا شد.

              چندین ماه بعد مادرم طی دادخواست با خواسته مطالبه وجه مدعی گردید که 400 میلیون پول بمن داده. همان دادرس بمن گفت 400 میلیون گرفتی ثابت کن پس دادی، گفتم حاج آقا البینه علی المدعی ایشان ادعا کرده اند، من ثابت کنم پس داده ام ، بعدشم این پرونده که در امتداد خلع ید هست و اونجا هیچ پولی را مدعی نبودند و حکم خلع ید هم به نفع بنده بود مگه میشه من هم پول گرفته باشم هم خلع ید به نفع بنده باشد.

              متاسفانه ایشان از سر نمی دانم لجاجت بود یا هر چیز دیگری نهایتا حکم به پرداخت 400 میلیون پولی که وجود خارجی نداشت و مادرم نه رسید بانکی داشت نه شهادتنامه ای که ثابت کند پولداده ، صادر نمود و قطعی هم شد. این یعنی اعتبار امر مختوم رو بخاطر سن پایینش یا نمی دانست یا لجاجت محض بود.

              حالا من مانده م و اجرای حکم، تازه نمیدانم اگر به نرخ روز حساب کن به معنای حقیقی کلمه بخاک سیاه خواهم نشست و از مالکیت مستقیم به مستاجری خواهم رفت.

              حالا مدیران محترم و بزرگوار، اکنون بعد این داستان نظر مبارکتان چیست؟

              این را هم اضافه کنم که ایشان سند رسمی بنده و اقاله قرارداد و مدارک معتبر بنده را به استهزاء می گرفتند و می فرمودند درسی بهت بدم که تا روزی که زنده باشی یادت نره.

              با تشکر منتظر نظر مبارکتان هستم.

              خداوند متعال خیرتان دهد.

            • #85315
              وکیل دادگستریعلیرضا مرادی
              • مدیر انجمن

                درود

                نظر به توضیحات اخیر شما و ذکر دریافت ثمن 400 میلیون تومانی در قولنامه (مبایع نامه)، اعلام نظر نیازمند ذکر متن اقاله مبایع نامه در ظهر آن است.

              • #85397
                آواتار حقوقی قضاوت آنلاینchangiez
                • مشارکت‌کننده

                  با عرض سلام و ادب و احترام خدمت حاج اقا مرادی مدیریت محترم

                  حسب دستور حضرتعالی متن اقاله قرار داده شد

                  بسمه تعالی

                  موضوع: اقاله

                  «طرفین قرارداد خانوم ….. فرزند….. به شماره …… به شماره شناسنامه ….متولد…. اهل و ساکن زاهدان در حضور شهود با فروشنده آقای  …. فرزند ….. به شماره شناسنامه …زاهدان به شماره ملی …. با توجه به قرارداد منعقد شده به شماره ۷۸۷۷۱۴ در تاریخ ۲۲\۱۰\۹۴ با توجه به مشخصات ملکی مندرج در قرارداد مذکور، مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان بابت ثمن بیع داده شده نقدا و تماماً تسلیم خانم …. ناروی گردید و ایشان اقرار به دریافت بدون کم و کسر مبلغ گردیده، کافه خیارات خصوصا غبن فاحش تا هر درجه از اعلام از طرفین اسقاط گردید.

                  خانم …. نارویی اقرار می کند منافع مورد اقاله را طی این مدت از زمان عقد به کسی واگذار ننموده و بر حسب اظهار (مالک) نارویی ملک مورد اقاله به رویت و قبول قرار گرفته و اقرار به تصرف قبض مورد اقاله نموده،

                  لازم به ذکر است خانم …. نارویی هیچ گونه عملیاتی از نظر ساختمانی و یا هیچ گونه عملیاتی که باعث افزایش قیمت و همچنین مادی ملک نماید را ننموده و هم چنین ادعایی نسبت به افزایش قیمت ملک نداشته باشد.»

                  هم اکنون نظر مبارکتان چیست ؟

                  ضمنا اگر مقدور می باشد لطفا بفرمایید، اگر چنانچه طرف پرونده جهت خسارت تاخیر تادیه اقدام کنند، از چه تاریخی محاسبه می شود؟ از تاریخی که مدعی پرداخت پول شده؟ از تاریخ تقدیم دادخواست؟ از تاریخ قطعیت دادنامه؟

                  بسیار ممنون میشم اگر پاسخ بفرمایید.

                  با آرزوی تندرستی و موفقیت برای حضرتعالی

                • #85411
                  وکیل دادگستریعلیرضا مرادی
                  • مدیر انجمن

                    با درود

                    1- نظر به متن اقاله مبایع نامه و تصریح به استرداد ثمن معامله در آن، در صورتی که منشاء دعوای مطالبه وجه، ثمن فوق باشد، صدور حکم به محکومیت شما به پرداخت آن محل تأمل ایست. اعلام نظر در خصوص نحوه دادرسی و نقد احکام صادره نیازمند مطالعه اوراق پرونده دادرسی از جمله دادخواست و ضمائم آن، صورتجلسه دادرسی، احکام مزبور است.

                    2- در خصوص زمان تعلق خسارت تأخیر تأدیه، با توجه به این که پیش تر سئوال مشابه در انجمن مطرح که در تاپیک «مبداء محاسبه خسارت تأخیر تأدیه» به آن پاسخ داده شد، به تاپیک مزبور مراجعه کنید.

                  • #85477
                    آواتار حقوقی قضاوت آنلاینchangiez
                    • مشارکت‌کننده

                      با عرض سلام و خسته نباشید.

                      خیلی خیلی سپاسگزارم اجرکم عندالله

                    • #85599
                      آواتار حقوقی قضاوت آنلاینchangiez
                      • مشارکت‌کننده

                        باعرض سلام
                        در دعوایی که حتی المقدور سعی کردم خلاصه باشد دادرس محترم به این نکات توجه نکردند

                        ابتدا وقتی وارد جلسه شدم شنیدم که مادرم داشت میگفت یه نفری داره که بهش کمک میکنه ( ان نفر از شما بهتر نباشه قاضی بازنشسته ای است که بطور اتفاقی در نت آشنا شدم و نهایتا رابطعه خانوادگی پیدا کردیم)

                        مادرم با کپی قولنامه (مبایعه نامه) اقدام به طرح دعوی مبنی بر مطالبه وجه نمودند خدمت دادرس عرض کردم اینکه طرف پرونده کپی قولنامه دارد و اصل هر دوقولنامه نزد من می باشد آیا این ثابت نمیکند که مبلغی رد و بدل نشده؟ اگر پول داده بودند که یکی از قولنامه ها باید در دست ایشان می بود به این توجه نکردند.

                        سپس فرمودند آن پروند (خلع ید) ربطی به این ندارد اما به دروغ ادعا کردند که من در خلع ید اقرار کردم که پول گرفتم، گفتم اول می فرمایید با هم ربط ندارند اما بعدش به اقرار دروغین من استناد می فرمایید. فرمودند قرار نیست هرچه که شما می گویید من انجام دهم آنچه را من میگم همان میشه.

                        من هم پایین صورتجلسه قید کردم “همه بیانات من قید نگردیده” که باعث عصبانیت دادرس جوان شد و دیگه کاملا با خصومت صحبت می کرد. طرف پرونده طی جلسات مدعی بود که امضاء و انگشت وی و پسرانش توسط من جعل شده، هرچه اصرار می کردم که جناب دادرس داره ادعا میکنه جعل صورت گرفته، دستور بفرمایید تا کارشناسی شود میفرمودند نیازی نیست.

                        برای صدور حکم به اقرار من در خلع ید و اقرار دو نفر استناد کرد که آن دو نفر ابتدا پسران خواهان بودند و ثانیا پشت قولنامه را امضاء کرده بودند.

                        در مورد اقرار گفتم اگر من در خلع ید اقرار کردم که پول گرفتم چرا حکم به نفع من صادر فرمودید؟ مگر می شود که یک نفر هم ثمن معامله گرفته باشد و هم حکم به نفع ایشان باشد اصلا توجه نمیکردند و باز در مورد استناد به اقرار آن دو نفر که پشت قولنامه را مبنی بر دریافت پول امضا و انگشت کرده بودند.

                        گفتم اولا اینها کسانی هستند که در خلع ید هیچ اعتراضی به اقاله نکردند و صحبتی از پول هم نکردند و کسانی هستند که بواسطه خلع ید از ملک بیرونشان کرده م ، ایشان که پسران خواهان هستند و ذینفع و دارای خصومت ، چطور ممکن است بیطرفانه شهادت دهند ، باز هم هیچ توجهی نکردند.

                        در کل به اعتبار امر قضا شده ، ادعای جعل توجه نکردند ، شهادت کذب کسانیکه رابطه نسبی با خواهان دارند دارای خصومت هستند را ملاک صدو رای قرار دادند و مدام میگفتند ان کسیکه تو را راهنمایی میکند به جفت شما درسی خواهم داد که هیچ وقت یادتان نره ، وقتی حکم بدوی صادر شد به ایشان همه این موارد را عرض کردم جوابشان این بود ادم ممکنه اشتباه کنه برو تجدید نظر … ، اینطوری بود که این دادرس جوان که تا سال 97 در دادسرا مشغول خدمت بود به یکباره پشت میز قضاوت دعاوی حقوقی نشست، البته این خود مشکلی نیست مشکل ان زمانی بوجود می اید که قضاوت کننده پروند تحت تاثیر و بقول عامیانه با آنتریک طرف پرونده، شمشیر را از رو بر علیه طرف دیگر پروند ببندد بگونه ای که هیچ ادعایی را جدی نگیرد و صحت و سقم ادله طرف پروند را پیگیری نکند .

                        شاید بالغ بر ده ها مرتبه از ایشان خاستم که از طرف پرونده بخواهد که منشاء 400 میلیون پول از کجاست اخه پول کمی نیست از کجا اورده؟ از حسابی دراورده؟ خانه یا اموالی فروخته؟ از کسی قرض گرفته؟ اما هیچ اثری نداشتم اخرش گفتم لااقل حسابهای من خانومم پسرانم برادر خانومم و هرکسی که بمن مرتبط است را بررسی کنید تا مشخص شود که ایا من پول گرفته م یا خیر ؟ شما که از طرف پرونده هیچ رسید دست نوشته یا هر نیمچه مدرکی که اثبات کننده پرداخت پول باشد طلب نمیکنید ، ایشان کما فی السابق سرشان در پروند بود گویی اصلا صدای بنده را نمیشنیدند

                        جناب اقای مرادی بزرگوار من شکوائیه ای نوشتم با کمک همکارتان اما در زاهدان دادسرای کارکنان دولت نداریم پنجشنبه رفته بودم دادگاه تجدید نظر ریاست محترمش که انسان خوش برخورد و بزرگواری بود با دیدن اوراق و توضیحات بنده مات و مبهوت مانده بود نهایتا پیشنهاد کرد با استفاده از ماده ۴۷۷ ق . ا . د . کیفری با دستور ریاست محترم دادگستری اگر صلاح بدونن ان شاالله اعاده دادرسی صورت پذیرد.

                        میخواستم نظر مبارک جنابعالی را در خصوص عرایض اخیرم بفرمایید تا اگر چنانچه اشخاص دیگری تجربه ای مانند من دارند نیز از فرمایشات گهربار جنابعالی کمال استفاده را ببرند.

                        امیدوارم که خداوند متعال این پاسخ دهی و کمک به افراد را در میزان اعمالتان قرار دهد. امین

                      • #85625
                        آواتار حقوقی قضاوت آنلاینchangiez
                        • مشارکت‌کننده

                          با عرض سلام

                          نظر به اینکه در استان س و ب ، دادسرای کارکنان دولت نداریم موندم شکایت از دادرس و مدیر دفتر پرونده را به کجا ارائه کنم ؟ ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید. با تشکر

                        • #85626
                          آواتار حقوقی قضاوت آنلاینchangiez
                          • مشارکت‌کننده

                            اگر دادسرای کارکنان دولت نداریم و نهادی هم نیست که به عملکرد قضات در بحث تبانی ممانعت از حق جاب داری از طرف پرونده رسیدگی کنه تکلیف مردم بیچاره ای که به راحتی خوردن یک لیوان اب ، هست و نیستشان برباد میره چیست؟

                            لطفا اگر جایی است که به این قضایا رسیدگی میکنند بفرمایید.

                            با تشکر

                            • #85685
                              وکیل دادگستریعلیرضا مرادی
                              • مدیر انجمن

                                قبل از درج سئوال، ابتداء باید مشخص کنید که قصد بیان چه مطالبی را دارید، آن ها را جمع بندی کرده و سپس مطرح و منتشر کنید. همچنین اگر سئوالی طرح نمودید، منتظر پاسخ مدیران باشید. رعایت این مواردموجب می شود تا ناگزیر به ارسال درخواست های تکراری نشوید.

                                توجه داشته باشید، وقت مدیران انجمن برای پاسخگویی سئوالات محدود است.

                            • #85687
                              آواتار حقوقی قضاوت آنلاینchangiez
                              • مشارکت‌کننده

                                با عرض سلام

                                عذرخواهی میکنم که مطالب پراکنده شد ، نتیجه فشار عصبیست که گاها کنترلش سخت میشه ، حق با شماست جناب اقای مرادی بزرگوار ، کاش میشد حذف کنم

                                در مورد شکواییه به دفتر خدمات قضایی رفتم نه کارکنان و نه مدیر دفتر چیزی بنام دادسرای کارکنان دولت به گوششان نخورده بود ، ایا از طریق پست میتوان برای تهران ارسال نمود. با سپاس فراوان

                              • #85786
                                وکیل دادگستریعلیرضا مرادی
                                • مدیر انجمن

                                  با درود

                                  نیاز به عذرخواهی نیست، همین که برای پرسش های بعدی موارد بیان شده که از «قوانین انجمن» می باشند را در نظر داشته باشید کافی است.

                                  تمامی مراجع قضایی کشور از جمله «دادسراي عمومي و انقلاب ناحيه 28 (جرايم كاركنان دولت) تهران» در سایت «عدل ایران» تعریف شده و برای دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز قابل دسترس است.

                                  بعد از ورود به سامانه عدل ایران، از منوی سمت راست گزینه «ارائه و پیگیری شکواییه» انتخاب شود و بعد از پذیرش توافق نامه، برای تعیین مرجع قضایی، کد 21320 که مربوط به «دادسراي عمومي و انقلاب ناحيه 28 (جرايم كاركنان دولت) تهران» است درج گردد و آنگاه روی دکمه تأیید و بستن کلیک شود و مراحل بعدی طی گردد.

                                  با توجه به الکترونیکی شدن پذیرش درخواست های اشخاص در مراجع قضایی، ارسال پستی ممکن است با مشکل پذیرش مواجهه شود.

                                • #85792
                                  آواتار حقوقی قضاوت آنلاینchangiez
                                  • مشارکت‌کننده

                                    با عرض سلام و ادب و احترام خدمت جناب آقای مرادی عزیز

                                    حقیقتش با کاری که این دادرس محترم انجام دادند تمام اعتمادمو نسبت به رویه قضایی ازدست دادم ولی وقتی برخورد و راهنمایی های دلسوزانه حضرتعالی را میبینم حقیقتا باعث دلگرمی و امیدواری است. ازین بابت صمیمانه سپاسگذارم و تا همیشه دعاگو خواهم بود.

                                    باز هم متشکر و آرزو میکنم همیشه در کنار عزیزانتان سالم موفق و موید باشید.

                                  • #85919
                                    آواتار حقوقی قضاوت آنلاینchangiez
                                    • مشارکت‌کننده

                                      با عرض سلام وقتتون بخیر جناب آقای مرادی بزرگوار

                                      از طریق سامانه خلاصه پرونده را مشاهده نمودم که مختومه شده و طرف پرونده دادخواستی مبنی بر خسارت تاخیر تادیه ارایه نکرده است.

                                      سوال: آیا الآن که پرونده مختومه شده و اجراییه صادر شده، می تونه؟

                                      و دوم اینکه در مورد پرونده هایی نظیر پرونده بنده، اجراییه چگونه صادر می شود یعنی چه مراحلی دارد؟ بنده گمان می کنم پارچه ای بر ملک من از طریق دادگستری نصب و به مزایده گذاشته می شود.

                                      ممنون و متشکر میشم حتی المقدور پاره ای توضیحات بفرمایید.

                                      با سپاس فراوان از زحمات حضرتعالی

                                    • #86856
                                      آواتار حقوقی قضاوت آنلاینchangiez
                                      • مشارکت‌کننده

                                        با عرض سلام و ادب احترام محضر حقوقدانان محترم

                                        سوالم از محضر گرامیان اینست که با توجه به شرایط پرونده که قبلا توضیح دادم الان اجرائیه صادر شده آیا طرف پرونده میتواند دادخواست حسارت تاخیر تادیه (الان بعد اجراییه) به دادگاه دهد و آیا رسیدگی می شه؟ من شنیدم یکی میگفت چون مالی هست و 400 میلیونه ، باید طرف پرونده کلی پول دادخواست بده

                                        ممنون میشم اگر وقت عزیزتان را گذاشته و راهنمایی بفرمایید. اجرکم عندالله و سپاس

                                         

                                      • #86088
                                        لوگوی قضاوت آنلاینمدیر
                                        • مدیرکل انجمن

                                          با سلام

                                          پاسخ سئوال شما در خصوص مطالبه خسارت بعد از صدور حکم، قبلا آقای مرادی در تاریخ ۱۴۰۰/۰۳/۲۵ در ۱۱:۰۴ با آی #85200 پاسخ دادند.

                                          بدیهی است که طرح هرگونه دعوای مالی حقوقی از جمله خسارت تأخیر تأدیه باید با پرداخت هزینه دادرسی صورت گیرد.

                                          ضمنا در خصوص مزایده اموال در اجرای احکام مدنی باید سئوال را در «انجمن مزایده اموال» مطرح نمایید تا از سوی یکی از مدیران پاسخ داده شود. طرح آن در تاپیک « مطالبه خسارت تأخیر تأدیه بعد از صدور حکم قطعی» مغایر «بندهای 3 و 4 ضوابط طرح پرسش حقوقی در انجمن های مشاوره حقوقی» می باشد.

                                      نمایش 16 پاسخ رشته ها
                                      • موضوع ‘مطالبه خسارت تأخیر تأدیه بعد از صدور حکم قطعی&#8217 برای پاسخ های جدید بسته است.